skip to Main Content

SKAL DIN ARBEJDSPLADS INVESTERE
I DENNE UDDANNELSE TIL DIG?

Dette skriv henvender sig især til lærere, pædagoger og offentlige ansatte.
Måske kan vi også hjælpe dig?

I mit daglige virke og på vores uddannelser møder jeg rigtig mange offentlige ansatte, lærere og pædagoger, der finder stor interesse i vores coachuddannelse.

Jeg kan kun tilslutte mig denne interesse og supplere med, at vores coachuddannelse vil være det fineste match til virksomheder og institutioner, der arbejder med mennesker og medmenneskelig kommunikation.

Jeg har selv haft flere opgaver som coach i eksempelvis folkeskoler, hvor jeg har coachet de enkelte lærere og skabt et langt mere harmonisk arbejdsmiljø og samarbejde i forskellige teams.

De redskaber vi arbejder med, sikrer den enkelte ansattes personlige trivsel og ansvar for denne.
Coachuddannelsen ligger samtidig vægt på den medmenneskelige interaktion med udgangspunkt i, hvordan vi spejler os i hinanden, trives og udfordres igennem forskellige menneskelige reaktioner.
Vi lærer kort fortalt, hvordan vores sind og handlinger er medskaber af den virkelighed, som vi lever i, og at såkaldte offerroller ikke er ledelsens ansvar, men et fællessansvar der starter med os selv.

Vores Coachuddannelse bygger på en særlig 12 trins model, som arbejder med kognitive redskaber, og som coacher klienten igennem en proces, som er testet til at kunne udføres på 45 min.
Da jeg selv er uddannet pædagog, og har haft mit daglige virke i både institutioner, folkeskolen og med diverse samarbejdspartnere hertil, så kender jeg indgående til de dynamikker der finder sted, når vores ønsker ikke afspejles i den virkelighed der omgiver os.
Dette kan føre til frustrationer, hvor en blot 45 minutters coaching session vil føre til nye muligheder for reaktion og handling.

Herunder følger et eksempel på,
hvordan en lærer ser sig selv i en coachende rolle i skolen:

”Efter jeg er begyndt på uddannelsen har flere kollegaer henvendt sig og spurgt, om jeg har øvelser til, hvordan man kan få mere ro på og mindre stress i hverdagen og i arbejdslivet.
Denne efterspørgsel og oplevelsen af, at der generelt er en stemning af, at folk er pressede og arbejder på højtryk for at få skolen til at være noget særligt, giver mig det indtryk, at der er et behov for en alternativ måde at få sparring.  

Vi har mange muligheder for at få sparring i forhold til de faglige udfordringer, der er i forbindelse med undervisning, tilrettelæggelse af møder m.m. Jeg er af den overbevisning, at det vil være en fornuftig og langsigtet investering, hvis skolen får sin egen vejleder eller coach. En vejleder der kan hjælpe med samtaler og sparring i situationer, hvor for eksempel forældresamarbejdet er blevet svært, hverdagen for stresset eller personlige bekymringer fylder for meget. På samme vis kunne denne person også hjælpe med coaching af elever, som har det svært, men som ikke nødvendigvis har brug for samtaler med en psykolog.

Der er så mange lærere og pædagoger, der brænder ud alt for tidligt. Jeg synes, at vi også på dette område bør og kan være forgangsskoler og forebygge denne tendens.
Efter min mening vil vi med relativt få ændringer kunne opnå en skole, hvor både børn og voksne er i balance.”

– Rikke, lærer i folkeskolen

Ved at uddanne jeres ansatte i vores coaching model
vil I kunne opnå dette udbytte:

  • Ansatte som kender virksomheden/ institutionens struktur indefra, men som samtidig kan bidrage med et professionelt syn på de dynamikker der finder sted.
  • Ansatte der kan coache elever, ansatte og kollegaer professionelt.
  • Ansatte der vil være trænet i at kunne varetage denne funktion uden domme og med professionel respekt for menneskelig adfærd og forskellighed.
  • Ansatte der vil kende til mindfulness, kognitive coachende teknikker og konkrete øvelser til øjeblikkelig stressbekæmpelse og naturlig stressforebyggelse.
  • Yderligere vil en coachende ansat kunne hjælpe med svære samtaler og professionel sparring i forbindelse med MUS samtaler, eller i andre situationer, hvor en ansat kunne have glæde af en enten forberedelsessamtale eller opfølgende samtale på en udvikling der er i gang …

Jeg håber, at dette lille skriv vil kunne hjælpe dig videre, og hvis du har brug for en uddybende samtale med mig herom, skal du være mere end velkommen.

Ps. Hvis du finder inspiration i dette skrift, men har brug for en vinkel, der passer endnu bedre til din situation, så skriv endelig til mig.

Kærligst & Namasté

 Sussanne

Back To Top